20240122

Що потрібно знати про комп’ютерні ігри

  • Чи всі комп’ютерні ігри шкідливі? 
  • Чи справді вони негативно впливають на психіку дітей та погіршують їхню здатність навчатись? Зібрали всі за і проти відеоігор. Виявляється, вони можуть бути корисними для ваших дітей.
Комп'ютерні ігри - це розважальна індустрія, яка зростає з кожним роком і має свої особливості. Ось деякі ключові аспекти, які можуть бути корисними для того, щоб зрозуміти світ комп'ютерних ігор:
  • Жанри ігор. Існує безліч різних жанрів ігор, таких як екшн, рольові ігри (RPG), стратегії, головоломки, спортивні ігри та інші. Кожен жанр має свої особливості і привабливість для різних гравців.
  • Геймплей і графіка. Геймплей - це спосіб, яким ви взаємодієте з грою, використовуючи контролер, мишу та клавіатуру або інші пристрої. Графіка визначає вигляд гри і може бути реалістичною чи стилізованою.
  • Платформи. Ігри доступні на різних платформах, таких як персональні комп'ютери, ігрові консолі (наприклад, PlayStation, Xbox), мобільні телефони і планшети. Кожна платформа може мати свої ексклюзиви та технічні характеристики.
  • Розвиток галузі. Індустрія комп'ютерних ігор постійно змінюється і розвивається. Це включає в себе нові технології, тренди, гравецьські спільноти, турніри та інші аспекти.
  • Мультиплеєр та онлайн-гра. Багато ігор пропонують можливість грати з іншими гравцями в режимі реального часу через Інтернет. Це відкриває можливість конкурувати або співпрацювати з іншими гравцями з усього світу.
  • Мікротранзакції та додатковий контент. Багато ігор пропонують можливість придбання додаткового контенту або предметів за допомогою мікротранзакцій. Це може включати в себе косметичні елементи, розширення сюжету або інші вдосконалення.
  • Рейтинги і вікові обмеження. Ігри часто мають рейтинги, що вказують на вікові обмеження та вміст гри. Рейтинги надаються організацією, такою як ESRB (Entertainment Software Rating Board).
  • Гравецьська культура. Комп'ютерні ігри стали важливою частиною гравецьської культури, з великою кількістю стрімерів, ігрових подій, форумів та соціальних мереж, які обговорюються грою та пов'язаними темами.
Ці елементи допомагають зрозуміти різноманітність індустрії комп'ютерних ігор та вибрати ті ігри, які найбільше вас цікавлять.

Розважальні відеоігри: чи здатні навчати?

Жанри комп'ютерних ігор
Існує безліч різних жанрів комп'ютерних ігор, кожен з яких має свої унікальні особливості і призначення. Кожен жанр комп'ютерних ігор має свої унікальні особливості та може сприяти розвитку різних аспектів гравців. Ось загальний огляд того, що може бути розвинуте в кожному жанрі:
  • Екшн (Action):
    • Реакції і координація: Ігри цього жанру часто вимагають швидких реакцій та точної координації рухів.
  • Рольові ігри (RPG):
    • Стратегічне мислення: Гравці повинні приймати важливі рішення, що впливають на розвиток їх персонажів та сюжет гри.
    • Лідерські навички: В участі в командних боях гравці вчаться співпраці та лідерству.
  • Стратегії (Strategy):
    • Планування і управління ресурсами: Гравці вчитимуться приймати стратегічні рішення та керувати обмеженими ресурсами.
  • Головоломки (Puzzle):
    • Логічне мислення: Розв'язання головоломок вимагає аналітичного та логічного мислення.
  • Інді-ігри (Indie Games):
    • Креативність та інновації: Інді-ігри часто відрізняються оригінальністю та експериментами, що сприяє розвитку креативності гравців.
  • Шутери (Shooter):
    • Точність і координація: Стрільба вимагає високої точності та здатності ефективно керувати зброєю.
  • Симулятори (Simulator):
    • Реалістичність та розуміння процесів: Гравці вчаться взаємодіяти з різними сценаріями та розуміють їх функціональні аспекти.
  • Жахи (Horror):
    • Стресостійкість та керування емоціями: Гравці мають розвивати здатність керування стресом та емоціями в умовах напруженості.
  • Гонки (Racing):
    • Реакції та швидкість мислення: Гонки вимагають від гравців високої швидкості реакцій та швидкого мислення на трасі.
  • Спорт (Sports):
    • Командна співпраця та координація: Гравці вчаться співпрацювати та розвивати командні навички.
Важливо враховувати, що розвиток може бути індивідуальним, і кожен гравець може отримати різні користі від різних жанрів в залежності від своїх уподобань і особистих цілей.

Є два види комп’ютерних ігор — навчальні та для розваг.
Розважальні або екшн-ігри — це шутери (від англ. shoot — стріляти), платформери (від англ. platform game — гра, де персонаж перестрибує на різні платформи) та файтинги (від англ. fight — битися, боротися). Такі ігри вимагають швидкості реакції та координації рухів рук і очей. Тому безліч дослідників намагаються зрозуміти, чим такі ігри можуть бути корисні.

Люди, що захоплюються екшн-іграми, демонструють високу зорову увагу та просторову орієнтацію. Про це у своїй праці "Exercising your brain" https://learningtransferlab.wiscweb.wisc.edu/wp-content/uploads/sites/280/2017/07/Exercising-your-brain-A-review-of-human-brain-plasticity-and-training-induced-learningGreen-Bavelier-2008.pdfпишуть професори Женевського університету С. Ґрін та Д. Бавальє. Також такі ігри розвивають уміння перемикатись між завданнями, виявляти дрібні предмети та фокусуватись тривалий час на чомусь одному. У дослідах на здатність концентруватися на різних чинниках діти, що перед цим грали в динамічний шутер, показали кращий результат, ніж діти, що не грали.

У відеоіграх поступово збільшується навантаження — швидкість або складність. Таким чином навчання стає індивідуальним і кожен грає на межі своїх можливостей.
Також екшн-ігри потребують постійної адаптації, оскільки у вищих рівнях виникають нові середовища, завдання та вимоги. Це формує звичку «вчитися навчатись», адже гравцю доводиться самостійно пристосовуватись до нового.

Помилковою є думка, що відеоігри роблять дітей більш роздратованими та агресивними. Навпаки, вони можуть відволікати від болісних спогадів та негативних емоцій, а також знижувати тривожність. Тож якщо ваша дитина боїться стоматолога, запропонуйте їй перед сеансом пройти улюблену гру.

Ще одним позитивним ефектом екшн-ігор є навичка планування. Для того щоб успішно грати, потрібно навчитись прогнозувати наслідки своїх дій та стратегічно мислити. А якщо гра динамічна, то рішення доводиться приймати досить швидко. Усі ці вміння працюють не лише у віртуальному світі, а й переносяться в реальне життя.

Німецькі науковці С. Кун, Т. Глех, У. Ліденбергер, Р. Лоренц та Дж. Галінат провели дослідження впливу гри «Супер Маріо» на мозок. Група молодих людей протягом двох місяців грала щодня по 30 хвилин. По закінченню вчені виявили збільшення щільності сірої речовини в ділянках мозку, пов’язаних з навігацією, стратегічним плануванням, пам’яттю та руховими функціями.

Крім того, розважальні відеоігри можуть мати навчальний ефект та сприяти розвитку різних навичок. Деякі ігри розроблені спеціально з урахуванням освітніх аспектів, а інші, навіть якщо це не їх основна мета, можуть випадково розвивати ряд корисних вмінь. Ось кілька аспектів, які підтримують ідею, що розважальні ігри можуть навчати:
  • Логічне мислення та проблемне вирішення. Головоломки, стратегії та ігри з гіпертекстовим сюжетом можуть вимагати від гравців логічного мислення та розв'язання проблем.
  • Креативність. Багато ігор, особливо інді-ігри та ігри з можливістю будування, можуть стимулювати та розвивати креативне мислення гравців.
  • Розвиток соціальних навичок. Онлайн-ігри та мультиплеєрні ігри можуть поліпшувати комунікаційні та командні навички.
  • Сприяння освітнім цілям. Деякі ігри створені з метою навчання конкретних вмінь чи підтримки освітніх ініціатив.
  • Управління ресурсами та стратегічне планування. Гра в стратегічні та економічні симулятори може розвивати вміння управління ресурсами та стратегічне планування.
  • Вивчення інших культур. Деякі ігри мають глибокий сюжет і представляють в собі різноманітні культури та історії, що може розширити кругозір гравців.
  • Технічні навички. Граючи в ігри, гравці можуть вивчати різні аспекти технологій, включаючи комп'ютерне програмування та використання різноманітних програм.
Важливо підкреслити, що користь від гри залежить від конкретного контенту і взаємодії з ним, а також від сприйняття та активності гравця. Однак, якщо використовувати гри з розумінням та обережністю, вони можуть бути важливим джерелом навчання та розвитку.

На сьогоднішній день існує кілька навчальних комп'ютерних ігор, які можуть бути корисними для українських гравців, сприяючи розвитку різних навичок. Ось кілька рекомендацій. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ! 

Вплив комп'ютерних ігор на здоров'я дитини

Комп'ютерні ігри можуть впливати на організм людини різними способами, і цей вплив може бути як позитивним, так і негативним. Важливо враховувати, що вплив залежить від тривалості гри, типу гри, індивідуальних особливостей гравця та інших факторів. Ось кілька аспектів, які можуть бути враховані:

Позитивний вплив:
  • Розвиток когнітивних навичок. Граючи в рольові ігри та головоломки, гравці можуть розвивати свої когнітивні навички, такі як логічне мислення, розв'язання проблем, пам'ять та увага.
  • Розвиток соціальних навичок. Онлайн-ігри та мультиплеєрні ігри можуть сприяти розвитку комунікаційних та соціальних навичок через взаємодію з іншими гравцями.
  • Стимуляція творчості. Деякі ігри, зокрема інді-ігри та ігри з великим відкритим світом, можуть сприяти творчому мисленню та вираженню креативності гравців.
  • Можливість вивчення нових навичок. Деякі симулятори можуть надавати можливість вивчати та розвивати нові навички, наприклад, водіння автомобілів чи керування літаками.
Негативний вплив:
  • Втома та сидячий спосіб життя. Занадто довгий час гри може викликати втому та призвести до сидячого способу життя, що може впливати на здоров'я, сприяючи проблемам зі спинкою, ожирінню та іншими проблемами.
  • Проблеми зі сном. Гра вночі або занадто тривала гра може впливати на якість сну та призводити до порушень сну.
  • Соціальна ізоляція. Якщо гра стає основним засобом взаємодії з оточуючим світом, це може призвести до соціальної ізоляції та віддаленості від реального життя.
  • Агресивна поведінка. Деякі дослідження вказують на можливість збільшення агресивності у гравців, особливо після інтенсивних сцен бойових дій.
  • Проблеми з зором. Довгий час перед екраном може призвести до втоми очей, сухості та інших проблем зі зром.Важливо враховувати, що ефекти від гри можуть варіювати в залежності від індивідуальних особливостей гравців та умов гри. Ігри можуть бути безпечним та розвиваючим видом розваги, якщо вони використовуються розумно та з урахуванням здоров'я та емоційного стану гравця.
Рольові ігри. Чому навчають: 
  • вміння розставляти пріоритети і вибирати справи за ступенем першочергової важливості;
  • концентрації уваги на одній цілі;
  • доведення справи до кінця.
Чим шкідливі: 
  • занурення у віртуальний світ;
  • відходом від реальності;
  • психологічною залежністю;
  • не підходять для дітей, бо їх незміцніла психіка ще не стійка

Гонки. Веселі і досить нешкідливі, на перший погляд, ігри, які забавляють, часом, не тільки дітей, але і дорослих. 
Деяка користь у них, загалом-то, також є: 
  • концентрація уваги;
  • розвиток швидкості реакції. 
Знову-таки, дітям і людям з нестійкою психікою такими іграми захоплюватися не варто, адже віртуальна реальність занадто приваблива і треба чітко розуміти, що навіть ас водіння в Need for Speed на реальній дорозі таким не є.

Стратегії. Вчать планувати свої дії заздалегідь - розвивають тактичне і логічне мислення. При розумному підході, подібні ігри-онлайн, принесуть більше користі, ніж шкоди.

Квести. Практично не мають протипоказань і квести:
  • вчать вирішувати виниклі проблеми;
  • допомагають підходити до вирішення різних ситуацій з усіх сторін;
  • розвивають логічне мислення.
Шутери або «стрілялки». Однозначної відповіді на питання грати дітям в такі ігри не існує. Мають негативний вплив, а саме:
  • розвивають жорстокість;
  • вчать агресивної поведінки;
  • занурюють у віртуальну реальність.
З позитивних моментів можна виділити: 
  • психологічну розрядку;
  • розвиток духу суперництва і лідерських якостей;
  • вміння знаходити спільну мову з іншими людьми в іграх онлайн.

Навчальні ігри: що тренують?

Хоча розважальні ігри точно не були створені для поліпшення навичок навчання, але так вийшло, що їхня ефективність трохи вища за освітні ігри. Навчальні комп’ютерні ігри, як правило, призначені для розвитку конкретної навички. Наприклад, вивчення літер, певної математичної дії або розвитку робочої пам’яті.

Як і екшени, навчальні ігри вимагають постійної адаптації. Британські науковці Д. Голмс, С. Гетколл і Д. Даннінг провели дослідження у групі дітей з поганою робочою пам’яттю. Навчання за допомогою комп’ютерних ігор привело до значних покращень. І хоч основною його метою була адаптація завдань до навичок кожного учня, більшість дітей розвинули рівень робочої пам’яті, відповідний їхньому віку.

Також під час проходження освітніх ігор можна спостерігати ефект перенесення навичок на навчальний процес. Після ігор на розвиток пам’яті у дітей покращується рівень виконання математичних задач та читання.

Хоча навчальні ігри за багатьма показниками поступаються розважальним, та все ж у них є важлива перевага. Серед освітніх ігор є такі, що допомагають покращити навчальні навички дітям із розладами. Наприклад, у багатьох школах США на уроках активно використовують ігри для розвитку пам’яті у дітей із синдромом дефіциту уваги з гіперактивністю (СДУГ). Також є ігри на читання у дітей із дислексією та на розвиток слухової уваги у дітей із порушеннями мовлення.

Не допускати зловживання

Часом виникає негативна реакція старшого покоління через інтерес дітей до відеоігор. Але старші часто сприймають нові технології, якими користуються молоді люди, як щось погане. Зокрема, читання книг розцінюється як позитивне захоплення, попри те, що воно не є соціальним. Та цілком можливо, сотні років тому молоді так само казали, що проведення великої кількості часу за книгами не є корисним. Якщо порівнювати читання та комп’ютерні ігри, то останні є більш соціальними, хоча спілкування і відбувається на відстані.
Вимогливий і водночас привабливий характер комп’ютерних ігор робить їх потужним інструментом для навчання. Тому так важливо розуміти їхній ефект. Проте батькам потрібно пам’ятати: у розважальних ігор, окрім користі, є і негатив. І найбільший мінус комп’ютерних ігор — зловживання ними. Тут важливо навчити дитину відповідально розподіляти час і не забувати про батьківський контроль.

Джерело

Немає коментарів:

Дописати коментар